Klantsegmentatie

Klantsegmentatie

In dit blog bespreken we hoe je de juiste doelgroepen in je eigen klantenbestand kunt identificeren met behulp van segmentatie, en wat de voordelen van gedragssegmentatie of demografische segmentatie zijn om je marketingstrategieën te optimaliseren.

Wat is klantsegmentatie?

Klantsegmentatie is een manier om klanten te groeperen op basis van de specifieke kenmerken. Door je klanten te segmenteren, krijg je meer inzicht in hun, behoeften en gedrag. Je kunt gerichter je producten en diensten aanbieden, omdat je de behoeften van je klant beter begrijpt. Hierdoor worden je marketing- en verkoopprocessen effectiever.

Op welke manieren kun je klanten segmenteren?

Er zijn verschillende manieren om klanten te segmenteren. De meest gebruikte zijn:

  • Waardesegmentatie: Klanten worden gegroepeerd op basis van de hoeveelheid inkomsten die ze genereren voor het bedrijf. Dat kan op basis van de omzet die een klant bij je doet, of de winstgevendheid van een klant.
  • Potentieelsegmentatie: Klanten worden gegroepeerd op basis van hun potentiële/toekomstige waarde. Hierbij kijk je naar de verwachte Customer Lifetime Value (CLV) in plaats van zijn actuele waarde.
  • Gedragssegmentatie: Klanten worden gegroepeerd op basis van hun gedrag, zoals hoe vaak ze kopen, hoeveel ze kopen, hoe vaak ze terugkomen, of hoe vaak ze contact opnemen met de klantenservice.
  • Demografische segmentatie: Klanten worden gegroepeerd op basis van hun demografische kenmerken, zoals leeftijd, geslacht, inkomen, opleiding, geografische locatie, of gezinsgrootte.
  • Psychografische segmentatie: Klanten worden gegroepeerd op basis van hun levensstijl, waarden, persoonlijkheid en interesses.
  • Geografische segmentatie: Klanten kunnen worden gesegmenteerd op basis van hun geografische locatie, zoals land, stad, regio, etc. Verkoopregio’s is hier een  voorbeeld van.

Vaak worden segmenten gecombineerd in een matrix om zo tot een nog beter beeld te komen. Bijvoorbeeld waardesegmentatie gecombineerd met gedragssegmentatie. Klanten die veel bij je besteden en vaak bestellen.

doelgroepen vinden met behulp van klantsegmentatie op basis van gedrag

Wat zijn de voordelen van klantsegmetatie?

Klantsegementatie heeft een aantal voordelen:

  • Gerichte marketing: Door klanten te segmenteren op basis van specifieke kenmerken, kun je je marketingcampagnes beter personaliseren en gerichter producten en diensten aanbieden. Je boodschap sluit zo beter aan op de behoefte van een specifieke klantgroep.
  • Verhoogde efficiëntie: Door specifieke groepen klanten te identificeren, kun je marketinginspanningen efficiënter inrichten. Je besteedt zo minder tijd en geld aan het bereiken van klanten die zeer waarschijnlijk niet geïnteresseerd zijn in je producten of diensten.
  • Verhoogde klanttevredenheid: Door je klanten beter te begrijpen, kunnen je beter inspelen op hun wensen en verwachtingen, waardoor de klanttevredenheid verhoogt.
  • Betere service: Door je service aan te passen aan de waarde van de klant, kun je een gepersonaliseerde klantbeleving bieden.
  • Efficiënter prijsbeleid: Door te weten waar de klant in zijn levensfase zit, kun je gerichter kortingen en aanbiedingen doen. Dit kan helpen om de klantenretentie te verhogen en zo meer inkomsten te genereren.

Hoe maak je een segmentatie model?

Voor het segmenteren van de je klanten heb je naast informatie en data over je klanten ook de tools nodig om de data te analyseren. Door vooraf goed na te denken over je segmentatie criteria en met de juiste tools kun je eenvoudig en snel een klantwaardesegmentatie maken. In een volgend artikel laten we je zien hoe onze klanten dat doen.

About Henri van Avezaath

Data is de rode draad in Henri’s loopbaan; op het snijvlak van techniek en commercie. Hij houdt er van om op zoek te gaan naar de beste manier om met data de klantbeleving te vergroten en bedrijven beter te laten presteren.

Leave a Comment