Nieuw: Interactieve Pareto analyses in Orbit
In de laatste release van Orbit is het nu ook mogelijk om Pareto analyses te maken. Het Pareto principe gaat er van uit dat een kleine groep klanten of producten een grote bijdrage levert aan de omzet, het aantal klachten. Pareto staat ook wel bekend als de 80-20 regel.
- 20% van de klanten is verantwoordelijk voor 80% van de omzet;
- 20% van je producten dragen voor 80% bij aan je marge;
- 80% van je service verzoeken zijn te relateren aan 20% van je producten;
- 80% van je sales komt van 20% van je account managers.
Alhoewel deze regel niet altijd opgaat geeft hij een goed beeld van wie je meest waardevolle klanten zijn of welke producten de meeste marge opleveren.
In de laatste release van Orbit kun je eenvoudig twee data elementen tegen elkaar uitzetten en de software genereert dan zelf de Pareto grafiek. Door de Pareto grafiek als uitgangspunt van je dashboard te nemen, kun je snel tot nieuwe inzichten komen.
In bovenstaande voorbeeld zien we informatie over de de twee geselecteerde vakantiebestemmingen. Deze twee bestemmingen vertegenwoordigen 10% van alle bestemmingen en 48% van alle geboekte vakanties. Samen zijn ze verantwoordelijk voor 81% van de marge. Hierbij valt op dat ondanks dat het aantal vakanties naar Frankrijk en VS elkaar in aantallen niet heel veel ontlopen, het verschil in marge enorm is.
Vanuit dit Pareto dashboard kun je eenvoudig je geselecteerde segment omzetten naar een selectie in Market Insight. Hier kun je het verder analyseren of gebruiken in een van je marketingcampagnes.
Wil je zelf ook aan de slag met de Pareto analyse in combinatie met je data uit Market Insight? Dat kan vanaf nu in Orbit! Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op en we laten je graag zien welke inzichten jij uit jouw data kan halen.